Pastís salat de verdures i formatge / Pastel salado de verduras y queso

A mi en general m'agrada cuinar qualsevol cosa, fàcil o difícil, ràpida o més laboriosa de fer, independentment del resultat, que no sempre és el que esperes, però que d'alguna manera et serveix d'aprenentatge. Però és veritat que ara a l'estiu venen més de gust les coses facilites, ràpides i que ens serveixin per qualsevol ocasió i àpat. La recepta d'avui, per tant, és una d'aquestes, d'aquelles que quan tens ganes de cuinar, però no saps ben bé el què, obres la nevera i a partir d'aquí n'acaba sortint alguna cosa, moltes vegades nova.

A mí en general me gusta cocinar cualquier cosa, fácil o difícil, rápida o más laboriosa de hacer, independientemente del resultado, que no siempre es el que esperas, pero que de alguna manera te acaba sirviendo de aprendizaje. Pero es verdad que ahora en verano apetecen las cosas fáciles, rápidas y resultonas, y que nos sirvan para cualquier ocasión y comida. La receta de hoy, por lo tanto, es una de estas, de las que cuando tienes ganas de cocinar, pero no sabes qué, abres la nevera y a partir de ahí acaba saliendo algo, muchas veces nuevo. 

A mi personalment, des de que la vaig aprendre a fer, que la massa de pasta de full m'agrada fer-la a casa, però és cert que no sempre en tinc de congelada a punt per utilitzar i és llavors quan em tiro de cap a comprar les que hi ha al supermercat, que tot i que sé que no són com la casolana, van molt bé i a més estant ben bones (sé d'algú que em matarà si llegeix això... :P). Així que un altre dia ja miraré d'ensenyar-vos com es prepara de forma casolana, però de mentre avui, us proposo una manera d'utilitzar-la que m'agrada molt, que és fent-ne un pastís salat.

Feia temps que tenia ganes de fer algun pastís salat amb tomàquets xerris, així que quan l'altra dia vaig obrir la nevera i vaig veure el que hi tenia, vaig aprofitar per fer-lo.

A més, el que m'agrada d'aquestes receptes, és que ens poden anar molt bé per aprofitar els productes de temporada, com és el cas de les alberínies i els tomàquets, que ara es troben en el seu millor moment i que amb el resultat final dels plats, com es nota, veritat? Ja veureu que senzill i bo que és! :) I el millor? Improvisar amb el que es tingui. 


A mí personalmente, desde que la aprendí a hacer, que la masa de hojaldre me gusta hacerla en casa, pero es cierto que no siempre la tengo congelada lista para usar y es entonces cuando me tiro de cabeza en comprar las que hay en el supermercado, que aunque sé que no son como la casera, van muy bien y además están bien buenas (sé de alguien que me matará si lee esto... :P). Así que otro día ya trataré de enseñaros cómo se prepara de forma casera, pero de mientras hoy, os propongo una manera de utilizarla que me gusta mucho y que es haciendo un pastel salado. 

Hacía tiempo que tenía ganas de hacer algún pastel salado con tomates cherris, así que cuando el otra día abrí la nevera y vi lo que tenía, aproveché para hacerlo. 

Además, lo que me gusta de estas recetas, es que nos pueden ir muy bien para aprovechar los productos de temporada, como es el caso de las berenjenas y los tomates, que ahora se encuentran en su mejor momento y con el resultado final de los platos, como se nota, verdad ? Ya veréis que sencillo y bueno que está! :) Y lo mejor? Improvisar con lo que se tenga.

Pastís salat de verdures i formatge
- Una làmina de massa de pasta de full (tot i que també es podria fer amb massa brisa, recepta aquí)
- Formatge tipus tranchetes (tot i que també hi pot quedar molt bé un formatge tipus riccotta, mozzarella, feta...). Jo en vaig utilitzar uns 4 trossos.
- Un trosset de formatge parmesà
- Una branca de tomàquets xerris
- Una albergínia petitona
- Salsa de tomàquet natural
- Sal
- Orenga
- Unes quantes fulles d'alfàbrega fresca
- Un grapat de pinyons
- Oli d'oliva
PREPARACIÓ

Comencem per preescalfar el forn a 200ºC.

Tot seguir laminem ben fina l'albergínia i si volem (per assegurar que quedi ben cuita), la daurem una mica en una paella. Partim els tomàquets per la meitat (també els podeu deixar sencers) i preparem tota la resta d'ingredients.

Folrem una safata de forn amb paper vegetal i hi posem un motlle o aro al damunt (jo hi vaig posar un aro de 16cm de diàmetre), l'untem amb una mica de mantega pomada i hi estenem la làmina de massa de pasta de full. La col·loquem bé, de manera que quedi ben pressionada per les parets i per la base, en tallem els accessos i li punxem amb una forquilla la base.

Ara hi col·loquem una mica de salsa de tomàquet, els tranchetes, hi posem l'albargínia pel volant o com preferiu, jo ho vaig fer de forma circular i llavors hi vaig posar els tomàquets al centre i per tot el voltant. Hi posem una mica de sal, una mica més de salsa de tomàquet,  l'orenga, les fulles d'alfàbrega i els pinyons i ho enfornem durant uns 25-30 minuts, que és el que tarda aproximadament en fer-se l'hojaldre. 

Finalment ho retirem del forn, ho desemmotllem quan ja no estigui tant calent, hi posem una mica d'oli d'oliva al gust, en el meu cas, li vaig treure les fulles d'alfàbrega i n'hi vaig posar de noves, ben verdes pel damunt i finalment hi posem trossets de formatge parmesà com a toc final.

I ja el tenim, un pastís salat improvisat, que va ser el nostre sopar de l'altre dia i que va ser simplement deliciós. 

Espero que us hagi agradat! Bon profit! 
Pastel salado de verduras y queso
- Una lámina de masa de hojaldre (aunque también se podría hacer con masa brisa, receta aquí)
- Queso tipo tranchetes (aunque también puede quedar muy bien un queso tipo riccotta, mozzarella, feta...). Yo utilicé unos 4 trozos.
- Un trocito de queso parmesano
- Una rama de tomates cherrys
- Una berenjena pequeñita
- Salsa de tomate natural
- Sal
- Orégano
- Unas cuantas hojas de albahaca fresca
- Un puñado de piñones
- Aceite de oliva
PREPARACIÓN 

Empezamos por precalentar el horno a 200ºC. 

A continuación laminamos bien fina la berenjena y si queremos (para asegurar que quede bien cocida), la doramos un poquito en la sartén. Partimos los tomates por la mitad (también se pueden dejar enteros) y preparamos el resto de ingredientes. 

Forramos una bandeja de horno con papel vegetal y ponemos un molde o aro encima (yo puse un aro de 16cm de diámetro), lo untamos con un poco de mantequilla pomada y extendemos la lámina. La colocamos bien, de modo que quede bien presionada por las paredes y por la base, cortamos los excesos y le pinchamos con un tenedor la base. 

Ahora colocamos un poco de salsa de tomate en la base, ponemos los tranchetes, las láminas de berenjena, yo las coloqué de forma circular y entonces puse los tomates en el centro y por todo el alrededor. Ponemos un poco de sal, un poco más de salsa de tomate, el orégano, las hojas de albahaca y los piñones y lo horneamos durante unos 25-30 minutos, que es lo que tarda aproximadamente en hacerse el hojaldre. 

Finalmente lo retiramos del horno, lo desmoldamos cuando ya no esté tan caliente, ponemos un poco de aceite de oliva al gusto, en mi caso, le quité las hojas de albahaca y le puse algunas  de nuevas, bien verdes por encima y finalmente ponemos trocitos de queso parmesano como toque final. 

Y ya lo tenemos, un pastel salado improvisado, que fue nuestra cena del otro día y que fue simplemente delicioso. 

Espero que os haya gustado! Buen provecho! 

23 comentaris:

  1. M'encanten els pastissos salats, i els vegetals són els meus preferits. Com dius, ideals per a aprofitar les verdures de temporada, les xerris cuites han estat un gran descobriment a casa, molt més bones i saboroses! un petó!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Eva! Me'n alegro de que t'hagi agradat :) La veritat és que jo, tot i ser molt de dolços, les coses salades també m'agraden molt, hehehe i els pastissos salats són d'allò més bons i així amb verdures, mmm! M'agrada molt fer-ne sobretot per l'hora de sopar, no sé ben bé perquè, però a casa aquestes coses, al vespre, ens vénen molt de gust! ^^

      Sí que queden molt bons així els xerris, potser més que amanits i prou, veritat?

      Una abraçada bonica!

      Elimina
  2. Doncs pinta ben bó Cristina i tot que sé d'algú que em matarà (segurament el mateix), les masses preparades surten força bé. De fet millor la de fulla que la brisa. I ja sabem que fer una de full a casa porta feina ;-) Un petonàs guapa

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs sí Sònia, em sembla que parlem de la mateixa persona!! hahaha Però el cert és que sí que surten força bé, i la de full potser és la que més :) Sí que en porta, molta i ja n'he fet alguna vegada puntual, però no en n'acostumo a tenir de preparada, així que la de compra va ben bé ;)

      Merci guapíssima!!

      Petonets!

      Elimina
    2. uuuuiiii!!! aquesta persona us mata si llegeix aixo eh!!! jajajajajajajajjajajajajajja

      Elimina

  3. Cristina; Té un aspecta de mossegada, aquest contrast del pastís. Una molt bona manera de menjar i aprofitar els productes de temporada.
    Salutacions Cristina¡¡ :O)

    ResponElimina
  4. Carai Cris, quina pintassa té! jo també prefereixo les masses fetes a casa, res en comparació amb les comprades.
    Un petonet bonica, molt maques les fotos!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies guapa! ^^ Estava molt bo!! ;)

      La veritat és que les masses casolanes no tenen res a veure amb les comprades, m'aniria bé tenir-ne sempre a punt al congelador, però sóc una mica desastre i encara que ho vulgui no ho faig, així que si vull hojaldre, amb el que m'arriba a agradar, l'he d'acabar comprant... hahaha Tot i així aquest any se m'ha obert tot un ventall amb les masses casolanes i ara feia molt que no en comprava de les preparades, però també és cert que de vegades busquem coses més pràctiques i potser ara a l'estiu encara més, oi?

      Petons bonica!

      Elimina
  5. Caramba...que rebuena receta...con esa verdurita y con ricos piñones...pero esque no se ...porque la pizza de abajo ....sabes que que me apunto las dos...son fenomenales !!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. hehehehe muchísimas gracias guapísima!! Me alegro mucho de que te hayan gustado! ;D La verdad es que las dos son muy sencillas y rápidas de hacer y el resultado en casa nos gustó mucho.

      Besos!

      Elimina
  6. Aquests pastissos salatas m'encanten, la combinació d'ingredients és motl del meu gust. I la presentació és super vistosa!

    ResponElimina
  7. Que maca i vistosa!! encara no m'he animat mai a fer la pasta de full, m'hi hauré de posar!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Sussi!! :)

      Tot i que porta força feina, val la pena pel resultat. A veure si la penjo algun dia ;)

      Petonets guapa!

      Elimina
  8. Hola Cristina! No sé si acceptes premis o si ja t'han donat alguna vegada, pero jo t'he nominat a un al meu blog. Si t'interessa passat a veure, i si no com a mínim hauré contribuit a que els que em llegeixen arribin al teu blog;) Petonets guapa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. :)) Moltíssimes gràcies Mireia! I tant que els accepto i amb molta, molta il·lusió! Sempre, al igual que tots els comentaris que tots i totes em deixeu, són les coses que em motiven a seguir endavant, sense aquests premis, comentaris, sense vosaltres, res de tot això seria possible, així que t'ho agraeixo molt bonica!! ^^

      Una abraçada ben forta i enhorabona pel premi, que és ben merescut, que tens un blog fabulós!

      Elimina
  9. Que buena pinta, me encanta este tipo de pastel, yo lo suelo hacer mucho con tomates secos, caballas y tomate natural, me apunto el tuyo!!

    Besos!
    http://bakelosophy.blogspot.com.es/

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias!! Que rico también la forma como lo preparas, me lo anoto! ;)

      Besos!!

      Elimina
  10. Que color y sabor tan mediterráneo tiene este pastel Cris!!!! Me ha encantado!!! Y además es muy fácil de hacer!!!

    Un besito,
    Sandra von Cake

    ResponElimina
    Respostes
    1. Guapi!! Pues sí, la verdad es que es una receta muy sencilla de hacer y con un resultado buenísimo y fresco ;) Me alegro de que te haya gustado Sandra! :)

      Muchos besos!

      Elimina
  11. Doncs no puc imaginar-me que pots arribar a fer si a la nevera hi tens ingredients prèviament escollits! Visca la improvisació! Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. ;) hehehe merci guapa!! La veritat és que ja m'ha passat més d'una vegada, que em surten millor les receptes improvisades, que no pas les que tinc ben pensades!

      Molts petons guapa!

      Elimina

Espero que t'hagi agradat!

I si em vols deixar un comentari, fer-me qualsevol pregunta, suggerència... Endavant, no et tallis i digues la teva! M'agradarà molt llegir-ho i et respondré quan pugui ;)

Moltes gràcies i espero tornar-te a veure per aquí ben aviat!



Espero que te haya gustado!

Y si me quieres dejar un comentario, hacerme cualquier pregunta, sugerencia... Adelante, no te cortes! Me gustará mucho leerlo y te responderé cuando pueda :)

Muchas gracias y espero volver a verte por aquí muy pronto!